חפשו

נטע@ - מסייעת לגישור הפער הדיגיטלי באמצעות חינוך למצוינות טכנולוגית בפריפריה

  • חותרת למצוינות אישית וחברתית ולמחויבות וקהילתית
  • מקדמת את החינוך בישראל
  • יוצרת שינוי חברתי
  • סוללת עתיד חדש לנוער בפריפריה
  •  עוזרת לאלפי נערים להאמין בעצמם
  • משמשת נקודת זינוק ובית גידול גם למדריכיה  
  • תורמת לכל העולם שיטה חדשנית ליצירת הרמוניה               

נטע@ – נוטעים מצוינות טכנולוגית

 
ישראל היא אחת המדינות המובילות בעולם בפערים לימודיים, פערים על בסיס רקע סוציו-אקונומי, לאום (ערבים–יהודים), מוצא (ספרדים-אשכנזים), ותק בארץ (עולים–ותיקים) ומקום מגורים (יישובים מבוססים–יישובים עניים). ככל שעולה רמת הדרישות הלימודיות, החל מבית-הספר היסודי ועד כיתה י"ב, בולטת הצלחתן היחסית של קבוצות אוכלוסייה מובילות, בעיקר על בסיס סוציו-אקונומי, והפער בינן לבין הקבוצות האחרות גדל.
לפי דו"ח ועדת דוברת (ינואר 2005)
 
רק כ-40% מבני ה-17 בישראל זכו בתעודת בגרות בשנת 2004. ביישובים המבוססים, שיעור הזכאות היה גבוה מ-70%; בעיירות הפיתוח הוא נע בין 40% ל-60%; ואילו ביישובים הערביים, בין 20% ל-40% בלבד.
לפי הדו"ח השנתי של מרכז אדווה לשנת 2004
 
ל-74% מהמשפחות בשני העשירונים העליונים יש מחשב בבית, אך רק 33% מהמשפחות בשני העשירונים התחתונים מחזיקות במחשב. 21% מהאנשים החיים במשקי בית שבהם ההכנסה ברוטו לנפש לא עולה על 2,000 שקלים מחוברים לאינטרנט, לעומת 62% מהאנשים שחיים במשקי בית שבהם ההכנסה ברוטו לנפש מעל 4,000 שקלים.
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2003

נטע@ מובילה בני נוער בפריפריה לעתיד טוב יותר.

נטע@ – נוטעים מצוינות טכנולוגית

בזכות נטע@, אלפי בני נוער בפריפריה זכו באופק חדש

"נטע@" היא תוכנית 4-5 שנתית להעשרה טכנולוגית וחברתית מתקדמת, המוצעת במחיר סמלי לתלמידי כיתות ט'-י"ב ביישובי הפריפריה.
בזכות "נטע@", 2,000 בני נוער ב-23 יישובי פריפריה הופכים לנבחרת חלומות שתוביל מהפכה טכנולוגית וחברתית. בזכות "נטע@" לומדים בני הנוער להאמין בעצמם ולתרום חזרה לקהילתם. "נטע@" מעניקה לנערים מיומנויות וערכים וסוללת את דרכם לעתיד חדש, טוב יותר, להם, לבני משפחתם ולקהילה כולה.

מטרתה המרכזית של "נטע@": צמצום פערים בין המרכז לפריפריה באמצעות הכשרות טכנולוגיות וחברתיות מתקדמות.

שלוש השנים הראשונות בתוכנית מוקדשות למסלולים מקבילים של הכשרה טכנולוגית וחברתית.
תוכנית ההכשרה הטכנולוגית של "נטע@" נשענת על תוכנית האקדמיה של חברת סיסקו סיסטמס הפועלת בהצלחה ב-140 מדינות ברחבי העולם. בישראל מיושמת התוכנית ב-70 מוסדות חינוך ברחבי הארץ, שעליהם נמנים בתי ספר תיכוניים, מכללות להנדסאים, מכללות אקדמיות ואוניברסיטאות.

בזכות נטע@, אלפי בני נוער בפריפריה יובילו את קהילתם למאה ה-21

"סיסקו היא פסגת החלומות עבור כל תלמידי נטע@. טכנולוגיית המחשב היא פיתיון שמושך את הנערים להתמיד ולהשקיע בלימודים הקשים. מטרתנו העיקרית היא לפתח אצלם מיומנויות למידה, ללמד אותם על כוח הקבוצה שמחזק את הפרט, ולפתח אצלם אחריות עצמית".
אורגד לוצקי, מנהל פדגוגי וסמנכ"ל נטע@
 
הלימודים החברתיים והערכיים המשולבים בתוכנית נטע@ מיועדים להפוך את הלימודים להנאה ולהקנות לתלמידים תחושה של גאוות יחידה. זוהי הדרך הייחודית לנטע@ להגברת המוטיבציה של בני הנוער להשקיע בלימודים הסבוכים, ולהיעזר זה בזה כדי להצליח. נוסף על כך, מיועדות ההתנסויות החברתיות והערכיות ליצור דור חדש של מנהיגים חדורי ערכים בקהילה, שיובילו את הקהילה לשנות את מסלול החיים ולהתקדם למאה ה-21.
 
"קחו לימודים קשים ותוסיפו להם שעות אחדות של כיף, ותראו עד כמה התלמידים פורחים".
אורגד לוצקי, מנהל פדגוגי וסמנכ"ל נטע@
 
השנה הרביעית של התוכנית תוקדש להעמקת ההעצמה האישית והקבוצתית של התלמידים, לצד תרומה לקהילה וצבירת ניסיון מקצועי בעבודה בתוכנית "נטע@". שיא ההעצמה במסגרת "נטע@" יושג בשנה החמישית, שנה של הגשמה במסגרת שנת שירות, שבמהלכה יחיו יחד בקהילות השונות, בקומונות, וישמשו בתפקידים בכירים יותר ב"נטע@". בשלב הראשון, הניסיוני, יוקמו שתי קומונות, שאחת מהן תהיה, ככל הנראה, רב לאומית.

החזון: עם נטע@ מצמצמים את הפער הדיגיטלי

החזון לתוכנית המצליחה נולד במוחה של זיקה אב-צוק, מנהלת תחום אחריות לקהילה בסיסקו סיסטמס ישראל. בעיני רוחה ראתה זיקה כיצד סיסקו מושיטה יד לנערי הפריפריה ותורמת לצמצום הפער הדיגיטלי באמצעות חינוך הדור החדש להיות יזמי טכנולוגיה התורמים לקהילה.
החזון היה למציאות בזכות השותפות האסטרטגית בין סיסקו סיסטמס, קרן היסוד, עמותת תפוח והסוכנות היהודית לארץ ישראל, שתורמות, כל אחת בתחומה, לקידום התוכנית.

הכוח המניע

  • קרן היסוד-המגבית המאוחדת לישראל- גוף המגבית הגדול והחשוב של התנועה הציונית הינו הגוף המרכזי המממן את התוכנית, באמצעות גיוס תורמים מכל העולם ובניית הקשר בינם ובין ישראל.
  • הסוכנות היהודית לארץ ישראל– תורמת לתוכנית את הידע, הניסיון והתשתית הרחבה שלה. היא נמצאת בשותפות בהיגוי התוכנית ברמת המדיניות, מעורבת במערך הגיוס, המיון והקבלה של תלמידים לתוכנית ומרכזת את השולחן הקהילתי-יישובי של התוכנית.
  • סיסקו – חברת התקשורת הגדולה בעולם, המובילה בעולם בטכנולוגיות תקשורת מבוססות אינטרנט, תורמת את הידע העצום והתשתיות הטכנולוגיות לתוכנית. היא אחראית על ניהול מערך ההכשרה, הקניית הידע הטכנולוגי והבטחת האיכות עפ"י מודל תוכנית האקדמיה שלה.
  • עמותת תפוח מיסודה של אי.די.בי. - פועלת לצמצום הפער הדיגיטלי בין תושבי המרכז לפריפריה. העמותה אחראית על הפעלת התוכנית, ובכלל זה, היא אחראית על ניהול הכספים, הלוגיסטיקה, התשתיות והאדמיניסטרציה של התוכנית. כמו כן, לעמותה תשתית מעבדות מחשבים בפריסה ארצית המשמשת את התוכנית.
כאשר נפתח מחזור הפעילות הראשון, התוכנית התפרשה על פני 8 יישובים ותוכננה להיות תלת שנתית. היום מתפרשת התוכנית על פני 23 יישובים בישראל ומדינות רבות בעולם, והיא מיועדת להיות 4-5 שנתית.
בעבר, היו מדריכי "נטע@" מפיצים את המידע אודות התוכנית בכל בתי הספר הרלוונטיים, בתחילת כל שנה. היום, רוב אנשי הקהילה יודעים מהי תוכנית "נטע@" ומבקשים להשתתף בה. 15 יישובים נוספים יזמו קשר עם הנהלת התוכנית, וביקשו לחבור למרוץ הטכנולוגי.
 
"הסוכנות היהודית מובילה תוכניות לצמצום פערים בחברה הישראלית על ידי קידום הזדמנות שווה לרכישת השכלה, מצויינות והשקעה בבני נוער. תוכנית נטע היא מתוכניות הדגל שלנו, דרכה אנו ממששים את מטרותינו וחזוננו".
לאה גולן, מנכ"ל המחלקה לישראל בסוכנות היהודית  

בזכות נטע@, אלפי תלמידים בפריפריה מקבלים הזדמנות לשינוי משמעותי
עם נטע@, השמיים הם הגבול.

"תוכנית נטע@ משנה את מסלול החיים של התלמידים. היא יוצרת עבורם הזדמנות לשינוי משמעותי. אם בעבר היו להם חלומות שקרובים לקרקע, במהלך התוכנית הם מבינים שיוכלו לעשות כל מה שירצו, והשמיים הם הגבול".
דפנה ליפשיץ, מנכ"לית נטע@

בזכות נטע@, אלפי נערים משפרים את סיכוייהם למצוא עבודה רווחית, מרתקת ונחשקת

ההתפתחויות האחרונות בשוק הישראלי מעצימות את חשיבותה של תוכנית "נטע@". נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מראים כי מספר המועסקים בענפי טכנולוגיות המידע עלה בין השנים 97' ל-05' ב-73%.
קיימת דרישה גבוהה בקרב ארגונים גדולים בשוק הישראלי לעובדים בעלי ידע מקצועי בתחום רשתות תקשורת (Networking), כך שהביקוש בתחום עולה על ההיצע. מחסור משמעותי במיוחד קיים במומחים בעלי ידע מקצועי מעמיק בתחום, במיוחד באבטחת מידע, טלפוניית IP ורשתות אלחוטיות.
הדרישה נובעת מכך שחלק ניכר מהתקשורת הפנים ארגונית, שהיא קריטית להתנהלות התקינה ולהצלחה העסקית של כל ארגון, תלוי בתשתית רשת התקשורת. על כן, קיים צורך תמידי באנשי מקצוע שיקימו ויתחזקו את רשת התקשורת בצורה שוטפת, בתוך הארגון ומחוצה לו.
בעתיד צפויה אף לעלות חשיבות הרשת לארגון, כפי שהעידו 93% מהנשאלים במחקר שבצעה חברת הסקרים והמחקרים הבינלאומית IDC (במימון סיסקו) לניבוי היצע וביקוש בישראל של ידע מקצועי ברשתות בין 2005-2009. המחקר, שפורסם במאי 2006, כלל סקר של מנהלי טכנולוגיית מידע בארגונים גדולים בישראל.
 IDCחוזה שקצב הגידול השנתי המשוקלל (CAGR) של שוק ה-IT בישראל בין 2005-2009 יעמוד על 6%. כמות המקצוענים בתחום הרשתות שתחסר לשוק העבודה ב-2009, לפי הערכת IDC, תגיע לכ-35,700. מתוכם כ-22,600 מומחים בעלי ידע מקצועי מעמיק ומתקדם בתחום.
השוק הישראלי צמא למומחים בתחום רשתות. השוק הישראלי צריך את בוגרי נטע@.
 
בעזרת נטע@, גם נערי הפריפריה יכולים להשתתף במהפכה הטכנולוגית ולהצטרף לנבחרת ההיי-טק של הדור הבא - מקצועני ההיי-טק יגוייסו ליחידות טכנולוגיות נבחרות, ימשיכו את דרכם בלימודים אקדמיים ויהיו מבוקשים בעתיד על ידי חברות ההיי-טק לאיוש משרות נחשקות בתחום ה-IT.

מבט אזורי

נטע@ פותחת דלתות לתלמידים
"מה שהכי יפה ב'נטע@' הוא שלראשונה אני מדריכה תלמידים, המודעים לכך שהפרויקט הזה ישנה להם את העתיד, יפתח להם דלתות. אני גאה בתלמיד שלי, בן 16, שכבר מצא עבודה כטכנאי במעבדה בחדרה, ובתלמידה מכיתה שלא הייתה מיועדת לבחינות בגרות, אשר עברה בסוף שנת הפרויקט לכיתת המחשבים בבית-הספר שלה. הסיפוק הוא אדיר".
יפעת ברון, מדריכה טכנולוגית בחדרה
 

צה"ל מתעניין מאוד בבוגרי נטע@, כיוון שהכשרתם בנטע@ חוסכת לצבא חצי שנה של קורס מתקדם ויקר במקצועות טכנולוגיים. רשימת כל בוגרי התוכנית מועברת לצה"ל.
משא ומתן מתקיים כיום עם יחידה העוסקת בתחום האלקטרוניקה בצה"ל, שמציעה לכל מסיימי תוכנית "נטע@" ברי הגיוס, שיעברו תהליך מיון, ליישם את הכשרתם בשירות מקצועי, מעניין ומשמעותי.

מבט אישי

פתאום כולם רוצים לשבת לידו
יוסף שאניי, תלמיד כיתה י"א ממוצא אתיופי המתגורר בקרית מלאכי. כאשר התחיל את דרכו בנטע@, יוסף היה תלמיד שקט מאוד ולא בולט, שתמיד נהג להתיישב בפינה ולא לשוחח עם אף אחד. הוא מעולם לא שאל שאלה בכיתה ולא הסכים להשיב למדריכה גם כאשר פנתה אליו ישירות. המדריכה הבינה שבדרכו השקטה הצליח יוסף להפנים את החומר, בגלל שהוא תלמיד מוכשר ורציני, עם קליטה מהירה מאוד.
היום יוסף הוא אחד מכוכבי שכבה י"א. באופן צנוע, מצא יוסף את מקומו בלימודים הטכנולוגיים, הצליח מאוד במבחנים, זכה בהערכת שאר התלמידים ובטחונו העצמי עלה. פתאום כולם התיידדו עמו וגילו רצון לשבת לידו בכיתה.

לומדים תקשורת מחשבים עם חברת התקשורת הגדולה בעולם

מתכוננים לסטנדרטים הגבוהים בעולם ההיי-טק
בזכות נטע@, תלמידי כתה ט' המצטרפים לתוכנית זוכים להשתתף בלימודים תלת שנתיים של מקצועות טכנולוגיים המבוססים על תוכנית האקדמיה של חברת סיסקו סיסטמס - חברת התקשורת הגדולה בעולם, חלוצת מאמצי שיטת הלימוד המקוונת, שמעדכנת את לימודיה בקצב הטכנולוגיה. סיסקו סיסטמס מקפידה להיות תמיד בחזית הטכנולוגיה, ולכן התוכנית דינמית ורלוונטית תמיד לעת הלימודים.
תוכנית הלימודים של סיסקו סיסטמס מכשירה את תלמידיה כיצד לעצב, לבנות ולתחזק רשתות תקשורת מידע מקומיות וגלובליות. תהליכי הלימוד שחווים התלמידים הם מהמתקדמים ביותר מסוגם ברוח ההיי-טק. המטרה היא להכין את התלמידים לסטנדרטים הגבוהים בעולם זה, הדורש מצוינות ויוזמה כתנאי מוקדם להעסקה.
התוכנית שופכת אור על כל מסלולי העומק האפשריים להתמחויות שונות בתחום ה-IT, כך שלבוגריה יהיה קל מאוד לבחור מסלול התמחות.
תוכנית האקדמיה של סיסקו סיסטמס מוכרת בארץ לחמש יחידות בגרות (שתיים מהן תלויות בבתי הספר), מוכרת בתוכנית ללימודי הנדסאי וכן כחלק מלימודי התואר הראשון.

מבט אישי

מילדה נחבאת אל הכלים לאדם בוגר ומלא ביטחון
 לפני חודש הזמינה אותי אחת מתלמידותיי מנצרת, נרמין, לבית הספר הערבי-מוסלמי שבו למדה, להרצות בפני 50 תלמידים בנושא מחשבים, ביום הורים שהוקדש לבעלי מקצועות מיוחדים.
לפני שהתחלתי חששתי, כיוון שלא הייתי בטוח שהקהל מבין עברית. כבר בתחילת ההרצאה ראיתי את את נרמין שישבה, ותוך כדי שאני מדבר, היא תרגמה מילה במילה מעברית לערבית. שאלתי את הקהל אם יש שאלות, ונרמין תרגמה חזרה אליי, מעברית לערבית. לפי תנועות ידיה וגופה הבנתי שהיא מוסיפה לתרגום גם הסברים, ושקהל התלמידים, הלומדים שנה אחת מתחתיה, רואה בה מודל לחיקוי ולהערצה. זה גרם לי הנאה רבה.
בימיה הראשונים בנטע@ נרמין הייתה תלמידה אפורה - בינונית, נחבאת אל הכלים, לא מתבלטת. בשנה אחת בלבד הייתה נרמין לנערה ידענית ומלאת ביטחון, פעילה מאוד, תמיד נכונה לעזור ולהסביר, נערה שמסוגלת בלי שום בעיה לעמוד מול קהל לצדי ולהעביר כל סוג של הרצאה. לא ילדה, אלא אדם בוגר עמד לצדי באותו יום וסייע לי להיות מובן לקהל.
מתי אייזנברג, מדריך טכנולוגי בנצרת ובבית שאן:
כיתה ט' - יסודות טכנולוגיות המידע
מבנה הלימודים: 2 מפגשים בשבוע, באורך 4 שעות, המתקיימים בשעות אחר הצהריים.
 
לימודי שנה זו מכשירים לקבלת הסמכה בטכנאות מחשבים שנקראת A+. הבחינה לקבלת הסמכה מורכבת משני חלקים: חומרה ותוכנה.
הסמכת A+ היא תעודה בינלאומית של CompTIA, ארגון גג של מהנדסים שהוא סמכות עליונה בתחום טכנאות המחשבים. התעודה מהווה הרשאה לטכנאי להפעלת ציוד תקשורת.
 
כיתות י'-י"א – לימודי רשתות
מבנה הלימודים: מפגש אחד בשבוע שאורכו 4 שעות, מתקיים בשעות אחר הצהרים.
 
הלימודים בשנים אלה מכשירים לקראת בחינה חיצונית של סיסקו CCNA™ - - Cisco Certified Network Associate שהיא הסמכה מטעם סיסקו כמנהל רשתות תקשורת – תואר ראשון מבין שלושה תארים שמעניקה אקדמיית סיסקו. הידע המעשי שצוברים התלמידים בשנים אלה מאפשר להם להכיר ברמה הלוגית ולבנות פיזית רשתות קטנות וגדולות, מקומיות ובינלאומיות.
הצלחה בבחינות מבטיחה לתלמיד קבלת תעודות המאפשרות לו להתייצב בחזית כוח האדם המקצועי בעולם מערכות המחשוב ותקשורת הנתונים.

מבט אישי

מצטיינת בלימודיה למרות תנאי הלימוד הקשים בבית
מריה בלנוב, עולה חדשה מחבר העמים בכיתה י', שנה שנייה בתוכנית נטע@ בקרית מלאכי. כאשר התקבלה לתוכנית, הייתה מריה מאוד ביישנית ורמת האנגלית שלה הייתה בינונית. למרות תנאי הלימוד הקשים בביתה, מריה לא התלוננה, השקיעה בלימודים והפכה לתלמידה מצטיינת. במהלך שנת הלימודים, הייתה מריה הולכת למרכז המדעים, מעתיקה את חומר הלימודים או מוציאה פלט הדפסה, כדי שתוכל ללמוד בבית. בעת האחרונה היא פורחת, רמת האנגלית שלה עברה מהפך, כמו גם הצלחתה החברתית. היום היא מובילה את כל קבוצת הבנות. כאשר היא מדברת במהלך השיעור, כולם מקשיבים לה, כי הם יודעים שהיא תמיד צודקת...
מריה יוזמת בלא הרף עזרה לתלמידים צעירים ממנה. כאשר מדריכתה מבקשת עזרה בהכנת מעבדות המחשב לתלמידים הצעירים ביותר, היא תמיד מתנדבת, ומגלה ידענות מרשימה לאורך כל הדרך.

בזכות נטע@, אלפי בני נוער מהפריפריה משפרים את הישגיהם באנגלית

  • 35% מתלמידי נטע@ עלו הקבצה באנגלית
  • לאחר קורס מקדים מרוכז באנגלית, שיפרו תלמידי נטע@ את ציונם באנגלית ב-24 נקודות
  • לאחר 3 שנים בתוכנית נטע@, ניגשו מרבית תלמידי נטע@ לבגרות באנגלית 4-5 יח"ל
הלימודים דורשים ידע מקצועי מתקדם באנגלית, כיוון שההרצאות, חומר הלימוד והבחינות מתקיימים באנגלית, שפתה של זירת העסקים הבינלאומית. על כן, לפני תחילת הלימודים בנטע@, עוברים התלמידים הכשרה באנגלית בהיקף של 80 שעות, בקייטנת קיץ מרוכזת שנמשכת שבועיים או בשיעורים לאורך השנה, בהתאם לרמה הממוצעת של התלמידים.
ההכשרה באנגלית מבוססת על תוכנה ללימודי אנגלית-טכנית שפיתחה חברת "סנונית" במיוחד עבור "נטע@". במהלך הקורס המקדים באנגלית מנתחים התלמידים טקסטים טכניים מספרי הלימוד של סיסקו סיסטמס, שישמשו אותם בתקופת הלימודים, ומתרגלים אוצר מילים שעמו יתמודדו שוב בהמשך. כמו כן, מקבלים התלמידים מיומנויות של חשיבה ביקורתית בעת ניתוח טקסטים מקוונים באנגלית.
במהלך קייטנת האנגלית, המשלבת לימודים עם פעילות חברתית מגבשת, מתאפשר לתלמידי כיתות גבוהות יותר של "נטע@" לתרום לקהילה. רבים מהם מתנדבים לשהות עם התלמידים החדשים לאורך כל הקייטנה, על חשבון החופש הגדול, ולהושיט להם עזרה באנגלית בעת הצורך.

מבט אזורי

תלמידי נטע@ מובילים באנגלית
"מורה לאנגלית בבית ספר ערבי מוסלמי בנצרת ביקשה ממני שאספר לה באיזו דרך אנו עובדים עם התלמידים על לימודי האנגלית, כי האנגלית של תלמידי נטע@ השתפרה מאוד והיום הם מושיטים עזרה לשאר תלמידי הכיתה, המתקשים בלימודי האנגלית".
מתי אייזנברג, מדריך טכנולוגי בנצרת

לימודים שמקדמים התפתחות מקצועית  - יעילים יותר, מלחיצים פחות

השיטה הייחודית של נטע@ ללימוד אנגלית התבררה כיעילה ביותר - בניגוד לשיטה הנהוגה במערכת החינוך, לימודי האנגלית ב"נטע@" מוצגים ככלי שישמש את התלמידים למטרות נוספות, כמו התפתחות מקצועית למען עתיד טוב יותר, ולא רק לצורך ההצטיינות במבחנים באנגלית. הצורך של התלמידים לרכוש ידע טכנולוגי, באמצעות האנגלית, יוצר אצלם מוטיבציה גבוהה להצליח, ומוריד אצלם את המתחים והלחצים הכרוכים בלימודים.

מבט אישי

בזכות "נטע@", עלתה רמת הוראת האנגלית בקרית מלאכי
"רמת האנגלית בקרית מלאכי היא מהנמוכות בארץ, וידע מינימלי באנגלית הוא אחת מדרישות הסף לקבלה לתוכנית נטע@. לכן, נקודת הפתיחה של תלמידי קרית מלאכי בתוכנית מאוד נמוכה. נתקלתי בילדים שבכיתה ט' לא הכירו את ה-ABC.
"יזמתי פתיחה של כיתה מיוחדת של תלמידים עם פוטנציאל גבוה, שלא עמדו בנתוני הסף לקבלה לתוכנית. היו לי בכיתה הזו תלמידות אתיופיות שלא ידעו כלל את השפה. עד היום, כשאני מבקשת ממישהו לקרוא קטע ומישהי מהן מתנדבת לקרוא - אני ממש מתרגשת.
"כל תלמידי "נטע@" עברו מהפכה והשתפרו מאוד ברמת האנגלית. בחצי השנה הראשונה, התוכנית העסיק מורה נוספת לאנגלית, שלימדה את הילדים במשך חודשים אחדים. כל התלמידים שיפרו את הישגיהם והשתלבו בהקבצות של 4 או 5 יח"ל כבר בכיתה י'. השיפור עצום, כיוון שאלה ילדים שעד לפני שנה לא היה להם סיכוי להגיע לכך. מרבית התלמידים ששורדים איתנו גם בכיתה י' מגיעים ל-5 יח"ל.
"את נושא האנגלית בקרית מלאכי אמצנו והטמענו בבתי ספר ובעירייה. כעת, בזכותנו, עושים מאמץ מרוכז בעירייה להעלות את רמת הוראת האנגלית כבר בכיתות יותר נמוכות".
 
חנה, מדריכה בקרית מלאכי

בתוכנית "נטע@" יש הזדמנות שווה לכ-ו-ל-ם

רק אחד משישה תלמידים המביעים רצון להשתתף בתוכנית אכן משתתף בה. המיונים הקפדניים מיועדים לבחון האם התלמיד יצליח להתמיד בהשקעה הרצינית שתדרוש ממנו התוכנית.
על מנת להתקבל לתוכנית, עוברים התלמידים תהליך מיון שכולל מבחן באנגלית, ראיון אישי וסדנה הבוחנת אלמנטים מנהיגותיים, יכולות אישיות ומוטיבציה.
מחזור לימוד כולל 2 כיתות (24 תלמידים בכיתה) ממגוון בתי ספר ואוכלוסיות ביישוב. כל קורס מורכב מ-10% תלמידים מצטיינים והשאר - תלמידים חלשים עם פוטנציאל גבוה (50%) ובני נוער עם הישגים בינוניים בלימודים (40%). בבחירה ננקטת העדפה לנשים ולמיעוטים בקהילה (עולים חדשים, דתיים, לא יהודים) על מנת ליצור ייצוג ריאלי של מגוון האוכלוסיות בקהילה.

מבט אישי

כל חבריו בארץ הם מהאולפן ומ"נטע@"
דמיאן קיסצ'ינובסקי, עולה חדש מארגנטינה, תושב העיר העתיקה בבאר שבע, מסיים בימים אלה את שנתו הראשונה בתוכנית נטע@. דמיאן עלה ארצה עם הוריו ואחיו הקטן לפני שנתיים בלי לדעת כלל עברית. את השפה למד במשך חודשים אחדים באולפן, שם הכיר את מרבית חבריו.
במשפחתו של דמיאן שבעה אחים שחלקם עלו ארצה ופזורים בערים שונות בה. מצבה הסוציו-אקונומי של המשפחה אינו טוב.
בימים אלה מסיים דמיאן את שנתו הראשונה בתוכנית נטע@. הוא חניך מעולה, משקיע, מתעניין מאוד, נותן ומקבל רבות מהתוכנית. נטע@ היא הפעילות היחידה שבה דמיאן לוקח חלק באופן שוטף בשעות אחר הצהריים והחברים היחידים שלו, מעבר לאלה מהאולפן, הם מנטע@.
אחיו של דמיאן הינו תלמיד כיתה ח' ומנסה גם הוא להתקבל לתוכנית נטע@.

הלימודים הופכים למשימה אפשרית

השיטות ומיומנויות הלימוד היישומיות שלומדים תלמידי נטע@, הופכות את לימודי כל המקצועות, לא רק הטכנולוגיים, למשימה אפשרית.
ההכשרה בנטע@ מקנה לתלמידים מיומנויות של ניהול זמן, הטמעת חומר לימודים רב והתמודדות עם מצבי לחץ.
כמו כן, זוכים תלמידי נטע@ בהכשרה מעשית שוטפת בלימוד עצמי, בשיטת לימוד אינטראקטיבית חדשנית, המבוססת על E-learning (סביבת לימוד מקוונת). ספרי הלימוד של התלמידים נמצאים באתר האינטרנט של האקדמיה של סיסקו.

מבט אזורי

כל שירצו ללמוד או לעשות, הם יוכלו לעשות טוב יותר
"כאשר כיתות של נטע@ מבקרות בסיסקו, אנחנו שואלים אותם מה ירצו לעשות כשיגדלו. התשובה משתנה ככל שנמצאים יותר בנטע@ - עם הזמן, משתנה אצלם השאיפה לגדולה.
"בכיתה אחת מבאר שבע, 13 ילדים הביעו רצון להיות רופאים. הם למדו שלא משנה מה ירצו ללמוד או לעשות, עכשיו הם יוכלו לעשות זאת טוב יותר".
 
זיקה אב-צוק, יוזמת תוכנית נטע@, מנהלת אחריות קהילתית בסיסקו
 
במהלך לימודיהם ב"נטע@", עוברים התלמידים יותר מ-200 בחינות. ריבוי המבחנים מכשיר את תלמידי נטע@ לעבור בחינות בקלות יחסית. מבחן של 25 שאלות שהם עושים בשנה הראשונה בשעה ורבע יבוצע בשנה השלישית ב-15-30 דקות.
כל הבחינות מתבצעות בסוף השיעור או בבית, באמצעות האינטרנט, מול שרת מערכת ההערכה (Assessment System). המבחנים אדפטיביים, ומאפשרים לתלמיד לצפות מייד בתוצאה ובחומרים שכדאי לו לתרגל כדי להיטיב להשיב בפעם הבאה.
המבחנים מיועדים להכין את התלמידים לבחינת ההסמכה (Industry Certification) של מרכז הבחינות הבינלאומי, שאליה ייגשו בתום הלימודים בתוכנית.

מבט אישי

  • תלמיד נטע@: "היום הרבה יותר קל לי ללמוד חומר רב, למשל היסטוריה, בגלל התרגול שיש לי עם הרבה חומר קריאה בנטע@, בעבר היה לי מאד קשה והייתי נלחץ"
  • תלמידת נטע@: "אני יודעת עכשיו במה אני חזקה יותר ובמה פחות"
  • תלמיד נטע@: "סדר היום שלי השתנה. הכול בנוי לפי משימות. אם יש לי בחינה בסוף השבוע אני מכין בתחילת השבוע משימות שבעצם אפשר להגישן בסופו, כדי שלא תהיה התנגשות"

בזכות נטע@, התלמידים מבינים שהם יכולים להגיע להישגים בכוחות עצמם

 
"לרבים מבני הנוער מודל החיקוי שמחנך אותם לא לקחת אחריות על מצבם, אלא להישאר קורבן כדי לקבל יותר הטבות. אנחנו רוצים להשיב להם את האמון בעצמם ולהראות להם שהם יכולים להגיע להישגים בכוחות עצמם. אפשר לעשות זאת על ידי ייצור חוויה של הצלחה אמיתית.
"מתוכנית נטע@ הבנו שילדים יכולים לעבוד מאוד קשה כדי להצליח, אם נותנים להם סיבה מספיק טובה להתאמץ ותקווה לעתיד טוב יותר".
זיקה אב-צוק, יוזמת תוכנית נטע@, מנהלת אחריות קהילתית בסיסקו
 

בזכות נטע@, לאלפי בני נוער מיישובי הפריפריה יש סיבה להתגאות בעצמם

בגלל...
  • השיפור בלימודים
  • סיפוקים מיידיים שחווים התלמידים לכל אורך הלימודים המעשיים והבחינות – כל סוג של ידע הנרכש בנטע@ ניתן ליישום מיידי על המחשב, ואת הציונים לכל בחינה מקוונת אפשר לראות מייד עם סיומה. הניסיון מלמד את הילדים שהם יודעים ללמוד, ומספק להם חיזוק חיובי וחוויה מתקנת. במהלך הלמידה העצמית וההתנסות בהצגת חומר הלימודים לתלמידים האחרים בכיתה, התלמידים מקבלים פידבקים מיידיים לכישוריהם
  • תחושת המסוגלות שפורצת לאחר שנה או כמה שנות לימודים קשות שעברו בהצלחה
  • הבנה שהם נמצאים בתהליך לרכישת מקצוע שיוכלו להתפרנס ממנו, להתקבל לתפקיד יוקרתי בצבא ואולי גם לפתחו לקריירה מעניינת ורווחית
  • הפנמה של העובדה שעכשיו, כאשר הם חלק מנבחרת החלומות, הם יכולים לשאוף לעיסוק מעניין יותר בעתיד מזה שחזו לפני ש"נטע@" נכנסה לחייהם

מבט אישי

  • תלמיד עכואי ב"נטע@", בפורום לתלמידי התוכנית: "אנחנו בהחלט נבחרת, ויש לכולנו במה להתגאות....אז תרגישו חופשי להשוויץ. אחרי הכול, אתם טכנאי מחשבים שעכשיו מתחילים כיתה י', והידע שיש בידכם היום...שווה הרבה מאוד".
  • תלמיד בנטע@: "חבר של האח הגדול שלי, בן 20 כמעט, קורא לי בכל פעם שיש לו בעיה במחשב. זה גורם לי להרגיש טוב. הוא אומר לי שאני תותח.... הוא גם מספר לחברים שלו"
  • תלמיד ב"נטע@": "נטע@ היא הדבר הכי טוב שיכל לקרות איתי ועם העתיד שלי. תודה למשפחה השנייה שלי, "נטע@". חבל שעוד שנה אני מסיים את התוכנית".

מבט אזורי

תלמידי "נטע@" גבוהים יותר
"אחרי חצי שנה בתוך התוכנית אפשר לזהות ילדים של נטע@ - הם יותר גבוהים, כי הם הולכים יותר זקוף".
 
מנהל בית ספר בשדרות

נטע@ מצמיחה "נבחרת חלומות", דוגמה ומופת לקהילה

תרומתן של חברות הטכנולוגיה יכולה לשנות גורלות
"באזורי הפריפריה ובשכבות מעוטות יכולת, החינוך לשימוש במחשבים ובאינטרנט יכול להיות כרטיס ליציאה מהמצוקה ולכניסה לעולם מבוסס ידע. במקומות בהם ידם של ההורים או של המדינה אינה משגת לקנות לילדים מחשבים ולחברם לאינטרנט, תרומתן של חברות הטכנולוגיה הופכת להיות קריטית, ואף יכולה לשנות גורלות".
גלית ימיני, "הארץ", דצמבר 2003
 
מאז אוקטובר 2005, נטע@ מסגלת דפוסי חשיבה חדשים שמשלבים מצוינות חברתית עם מצוינות טכנולוגית. עולם המחשב המאוד אינדיבידואלי - עולם של הצלחות אישיות, תחרות, הישגיות ועבודה מבודדת מול מחשב, נפגש ב'נטע@' עם עולם חברתי, המעודד אזרחות טובה.
מלכתחילה נועדה התוכנית להעצים בני נוער לקראת מנהיגות בקהילתם. אולם, רק עקב היכרות מעמיקה עם השטח, הוחלט שכדאי לקיים לייחס להכשרה החברתית חשיבות והיקף זהים לאלה של ההכשרה הטכנולוגית. שני המסלולים מתקיימים היום זה לצד זה, ולכל כיתה יש היום שני מדריכים – מדריך טכנולוגי ומדריך חברתי. על ההכשרה החברתית ב"נטע@" אמון המנהל החברתי הארצי, קלי כהן.
מחזקים את הפריפריה עם נטע@
"אנו מעודדים צעירים מהפריפריה להישאר בישובים שבהם גדלו ולחולל בהם שינוי. צעירים אלו מקדישים את חייהם לשינוי חברתי. באמצעות "נטע", אנו מחזקים את הפריפריה ואזורי העדיפות של מדינת ישראל".                                                      
לאה גולן, מנכ"ל המחלקה לישראל בסוכנות היהודית 
 
בשנה הראשונה תופסת ההדרכה החברתית 25% מזמן ההכשרה, ובשנים השנייה והשלישית היא תופסת 50% מזמן ההכשרה. ההדרכה החברתית מכשירה את הנערים למנהיגות, לחתירה למצוינות, לאזרחות טובה (מועילה ומפרנסת), לדרך ארץ, ללקיחת אחריות כלפי הקהילה ולעזרה לזולת. תלמידי נטע@ לומדים לעודד סביבה מקצועית וחברתית איכותית, לשנות במו ידיהם את מעמדם הסוציו-אקונומי ולהיות מעורבים חברתית באופן התורם רבות לקהילה.
המדריך החברתי קשוב לצורכיהם של התלמידים, ומשמש אוזן קשבת לכל בעיה העולה אצלם. הוא גם זה שמאתר צרכים אצל התלמידים, כמו צורך במזון או צורך במחשב בבית לתרגול, ודואג לספק אותם.

מבט אישי

מנצל כל הזדמנות לעזור לאחרים
"יש לי תלמיד גאון בשם גלעד, שעד שהגיע לתוכנית נטע@ הוא היה אאוטסיידר ולא עזר לתלמידים חלשים ממנו. הוא ראה את המטרה, להצליח בלימודים, ומעבר לה לא ראה דבר. בזכות תוכנית נטע@ הוא מאוד השתפר חברתית. מיניתי אותו להיות עוזר מדריך שלי כדי לתת לו הזדמנות לעזור לאחרים. היום הוא אחד מאלה שעוזרים לי הכי הרבה בכיתה. חלק גדול מהמהפך שהוא עבר נובע מעבודתה המדהימה של אורלי מזרחי, המדריכה החברתית".
סיוון חימאווי, מדריכה טכנולוגית בצפת, חצור וראש פינה
 

בזכות נטע@, התלמידים תורמים ידע לקהילה ומניעים גם אותה קדימה

ההדרכה החברתית והערכית מגיעה לשיאה כאשר תלמידי נטע@ מממשים אותה בתרומת הידע שרכשו חזרה לקהילה. לאורך השנה השנייה והשלישית של ההכשרה, תלמידי נטע@ מתבקשים להקדיש את 60 שעות המחויבות החברתית, שעליהם לבצע בכל מקרה בשנים אלה, למטרה זו. כך מתאפשר לתלמיד לתרום, כי הוא מקדם אחרים. יחד עם זאת, זוכה התלמיד להיתרם, כי ההתנדבות מספקת פלטפורמה שמעצימה את האחריות האישית שלו, מעשירה אותו בידע טכנולוגי ומספקת לו הזדמנות להתנסות.
החל מהשנה השנייה תלמידי נטע@ חונכים בהתנדבות תלמידים צעירים יותר.
בשנה הרביעית של התוכנית הנערים משמשים בהתנדבות בתפקידים בעלי ערך לתוכנית "נטע@", כעוזרי מדריכים, חונכים אישיים או נושאי תפקידים אחרים בתוכנית.
מי ששורד את התהליך ומתחבר לתהליך ההעצמה יוצא לשנה חמישית של שירות/שירות לאומי (למי שלא בר גיוס). שנה זו מוקדשת לעשייה ולתרומה קהילתית, ובמהלכה הנערים תורמים לקהילה באמצעות הובלת תהליכים בנטע@ וביצוע תפקידים בכירים בה. שנת השירות היא למעשה הגשמת המערכת הערכית שהועברה לאורך ההכשרה החברתית ב"נטע@", כאינדיבידואל וכחלק מקבוצה.

מבט אישי

למד בנטע@ לא לפחד לנסות
אבי הררי,  תלמיד כיתה י"א בחטיבה דתית, לומד זו השנה השלישית בתוכנית נטע ברמלה. אבי מתגורר בשכונת גיורא, והוא התלמיד היחיד מהחטיבה הדתית (יש"י) שהחליט להישאר בתוכנית נטע, על אף הקשיים האובייקטיבים (רמת האנגלית בחטיבה שבה הוא לומד נמוכה מאד).
בשנה ב' בתוכנית, נאבק אבי והצליח להתקבל למגמת המחשבים היוקרתית של בית ספר תיכון עמל א', למרות נתוני הפתיחה החלשים שלו. ב"נטע" למד אבי להיות ממוקד במטרה ולא לפחד לנסות ולהעז.
בזכות כלים שרכש בנטע, מגשים אבי את מודל החתירה למצוינות. למרות הרקע החינוכי שלו ושל המקום ממנו גדל, אבי צמח להיות תלמיד מצטיין, בעל מוטיבציה רבה להצלחה, אחד משמונת התלמידים הראשונים ממרכז רמלה שניגשו לבחינה ההסמכה החיצונית (+A).
במהלך השנתיים האחרונות, אבי נעזר בידע שרכש בתוכנית נטע בשני אופנים – הוא תורם מזמנו הפנוי לעזרה לקהילה בטכנאות מחשבים (הוא מסייע לתלמידים במחזורים צעירים בחונכות) וגם מסייע לפרנסת המשפחה באמצעות עבודה כטכנאי מחשבים.

Call Center – לתלמידים: ניסיון מקצועי יקר ערך. לקהילה: שירות תמיכה טכני מקצועי בחינם.

באשקלון הדרומית ובבית שאן הצפונית חולקים תלמידי השנה השנייה והשלישית בנטע@ את הידע שלהם עם הקהילה במרכזי תמיכה טכנית וטיפול פיזי במחשבים, המספקים שירות חינם לקהילה. בעתיד מתוכנן להפעיל את המרכזים בכל היישובים הלוקחים חלק בתוכנית.
שני מבני המעבדות, הצפונית והדרומית, נתרמו בידי הרשויות המקומיות. בכל אחת מהמעבדות התלמידים תכננו ובנו רשת של 20 מחשבים וחיבורים לאינטרנט ולקווי טלפון, באמצעות ציוד חדיש ועכשווי.
גם בעכו, רמלה, חדרה וערים אחרות פועלים תלמידי תוכנית נטע@ לתיקון מחשבים והדרכה בהתנדבות, כתרומה לקהילה. תלמידות נט"ע בתיכון חדרה בחרו להדריך בהתנדבות צעירים בגיל 19-30 המתמודדים עם פגיעה נפשית.

אינטר-נטע@ קפה – גם המבוגרים מוזמנים לנוע קדימה

ב"אינטר-נטע@ קפה", שנפתח לצורך העניין במבנה ציבורי ביישוב, מעניקים תלמידי "נטע@" שיעורים לתושבי הקהילה על שימוש באינטרנט. מטרת יוזמה זו לאפשר למבוגרי הקהילה לנוע גם כן קדימה, יחד עם תלמידי נטע@, אל מעבר לפער הדיגיטלי.
השיעורים כוללים הסברים מעשיים לצורך ביצוע פעילויות יומיומיות נחוצות כמו רכישה, צפייה במפות, שליחת הודעות וכו'. במהלך תקופת הפתיחה של "אינטר-נטע@ קפה", המבוגרים מחליפים תבשילים ביתיים שהכינו בשיעורים שמעבירים להם התלמידים.

מבט אישי

עם הגב של "נטע@", יוסף מתבלט בזכות עצמו
יוסף שומשום, ערבי-נוצרי בן 17, לומד בכיתה י"א בבית ספר יהודי ברמלה. יוסף נכנס לתוכנית נטע@ מאוד נחבא אל הכלים, בגלל מעמדו החברתי החלש בקהילה שבה גדל, שם נהנה מסטטוס גבוה רק מי שמשתייך לחמולה ו"יש לו גב". תחילה התייחסו אליו ב"נטע@" כאל קוריוז וצחקו עליו בגלל שונותו.
בשנה אחת בלבד הפכה נטע@ את יוסף לדומיננטי ומרכזי מבחינה חברתית. דרך נטע@ הוא מאוד התבגר, צמח, והצליח להצטיין ולהתבלט בזכות עצמו בטכנולוגיה. בעקבות הצטיינותו וההעצמה החברתית שעבר בנטע@, הפך יוסף למנהיג מאוד מוערך, שעוזר תמיד לאחרים. יש הפריה הדדית בינו למרכז נטע@ ולשאר התלמידים. יוסף מתנדב כבר שנה שנייה ברציפות בספרייה, ועכשיו לא מבינים בספרייה איך הצליחו להסתדר אי פעם בלעדיו.

בזכות נטע@, הלימודים הופכים לחוויה

על אף שהלימודים במסגרת תוכנית נטע@ קשים ודורשים מהתלמידים השקעה מרובה, 84% מתלמידים שהתנסו במשך שנה בתוכנית נטע@ בוחרים להמשיך בכך גם בשנה הבאה.

בשביל התלמידים, נטע@ זה חוג

"הם מתייחסים לזה כאל חוג, זה משהו שנעשה מרצון, ולכן הם משקיעים הרבה ומוותרים על כל-מיני דברים כדי להגיע פעמיים בשבוע לארבע-חמש שעות".
ענבל בר-גיל קאקון (27) משדרות, מדריכה טכנולוגית ב"נטע@"

בזכות "נטע@", אלפי בני נוער מהפריפריה נהנים מחוויית לימודים נעימה ומשחררת, המלווה בפעילות חברתית.

נוסף על ההכשרה הטכנית והחברתית, משתתפים תלמידי התוכנית במפגשים חברתיים, בילויים משותפים (של נערי נטע@ בקהילה, לעתים בשילוב קהילות אחרות המשתתפות בתוכנית) ומחנות טכנולוגיים (כשלושה בשנה) המשלבים גם הם פעילויות חברתיות.
הציוד המתקדם והאווירה המגבשת באותם מחנות יוצרים עבור הנערים חוויות בלתי נשכחות, בתחום החינוכי והחברתי, שהופכות את הלימודים להנאה סוחפת.
 
"אנחנו מעבירים את תלמידי 'נטע@' ספירלה של חוויות והתנסויות, כך שבסופו של דבר יהיו להם מערכות ערכיות מעוצבות. את הערכים אנחנו הופכים לקלים לעיכול ולהפנמה בכך שאנו טובלים אותם במעטפת מתוקה של חוויות נעימות".
 
קלי כהן, מנהל חברתי ארצי בנטע@ מטעם הסוכנות היהודית

מבט אישי

  • שירן ראג'פורקר, תלמידת נטע@ ברמלה: "אחרי הטיול המהמם שלנו יחדיו נדמה שאין דבר שיוכל להפריד בינינו כעת. נהניתי מרוב הדברים המקסימים שחווינו לאורך כל היומיים הנפלאים... אין ספק כי זוהי חוויה לכל החיים".
  • סאלי אלעוואדי, תלמידת נטע@ ברמלה: "הסדנה הזאת הייתה במקום. היא עזרה לנו להתגבש עוד יותר, ולמרות שהיו הרבה עימותים הצלחנו להתגבר עליהם ולהוציא מהם משהו מועיל. הם עזרו לנו לראות את נקודת מבטו של כל אחד מאיתנו ובכך להכיר אחד את השני יותר טוב.... הצלחתי להוכיח לעצמי שאני מסוגלת להרבה יותר ממה שציפיתי".

סדנאות שטח לגיבוש חווייתי

חניכי "נטע@" עוברים לאורך התוכנית כמה סדנאות ODT (Out Door Training), על מנת להסיק מסקנות חשובות דרך חוויות לא שגרתיות בשטח, כמו הכנת ארוחה בלא תאורה ומכשירי בישול והוצאת מים מבאר בלא חבלים. כך אפשר לבחון את עבודת הצוות של החניכים, תפקידו של כל אחד בקבוצה ותרומתו לה ולהתנסות במתן משוב בונה.
מטרת הסדנאות להעצים את התלמידים ולאפשר להם ללמוד לפתח מנהיגות עצמאית ומיומנויות למידה, להתגבש, ולקדם את תחושת היכולת והיוזמה האישית.

נטע@ – גשר בין דתות, מינים ומגזרים

"נטע@" מקדמת ליכוד חברתי, באמצעות ייצוג שווה של האוכלוסיות השונות החברה הישראלית, והמגזרים השונים המיוצגים בה. התוכנית, המשלבת עבודת צוות קרובה, היא דרך טובה לאחד כמה קבוצות אוכלוסייה בכיתה אחת.
 
"אם לוקחים בני נוער הנמצאים משני צדי המתרס, שיש להם נושא משותף כמו החיבה לטכנולוגיה, מושיבים אותם יחד בכיתה ועושים פעילויות חברתיות משותפות – תוך כדי בניית הקבוצה הם מתקרבים ומכירים זה את זה כבני אדם. הם מבחינים שכולם חולקים בעיות דומות של בני נוער, לא משנה אם הם ערבים/יהודים, חילוניים/דתיים ותיקים/עולים. המטרה והתשוקה המשותפת לטכנולוגיה ממיסה דעות קדומות ויוצרת חברויות וקשרים.
מה שגורם פעמים רבות לגזענות או לדעות קדומות הוא בורות. כחלק מהתוכנית החברתית, תלמידי נטע@ לומדים להכיר זה את תרבותו של זה. כך נוצרת סובלנות".
זיקה אב-צוק, יוזמת תוכנית נטע@, מנהלת אחריות קהילתית בסיסקו

מבט אישי

"התוכנית נתנה לי הזדמנות להכיר אנשים חדשים ותרבויות חדשות".
אבירם טולדנו (15 וחצי), תלמיד נטע@ בעכו
 
בזכות "נטע@", כולם מצטרפים למהפכה הטכנולוגית. התוכנית תורמת לצמצום הפער ולקידום החינוך בישראל באמצעות מתן כלים מקצועיים ליצירה לבני דור ההמשך באזורי המצוקה, בלי הבדלי דת, מוצא, מגזר, גזע ומין.
בתוכנית "נטע@" ערבים יוצרים קשרים חברתיים עם יהודים, חילוניים מתחברים עם דתיים, קיבוצניקים מתקשרים עם ילדי עיירות הפיתוח, ועולים מתקשרים עם וותיקים.
התוכנית נותנת מקום לאוכלוסיות השונות בחברה הישראלית, והמגזרים השונים מיוצגים בה:

מבט אזורי

קודם הם לא נפגשו. עכשיו הם לא נפרדים.
"כיתה י' בחצור משלבת תלמידים דתיים וחילוניים. בכיתה ט', כשהתחילה הכיתה את לימודיה בנטע@, הייתה בה התפלגות בין חילוניים לדתיים. הם היו יושבים בכיתה בשורות נפרדות, לא למדו יחד ושיתפו פעולה בפעילויות החברתיות רק עם חברים משכבת האוכלוסייה המוכרת להם.
"היום הם גם לומדים יחד וגם נפגשים אחר הצהריים".
סיוון חימאווי, מדריכה טכנולוגית בצפת, חצור וראש פינה
 
  • דת: 65% מתלמידי התוכנית יהודים חילונים, 18.37% יהודים דתיים, 3.37% ערבים נוצרים ו-11.06% ערבים מוסלמים.

מבט אזורי

הדמיון מטשטש את ההבדלים
"אין בכיתה קונפליקטים על רקע שונויות. זה טבעי ולא מפריע לאף אחד. הם נמצאים כל כך הרבה שעות יחד, התוכן הוא אותו תוכן, המבחנים זהים וההתמודדויות דומות. זה מטשטש את ההבדלים".
שי צורדקר, מדריך טכנולוגי של כיתה המשלבת ערבים ויהודים ברמלה
  • מוצא: 72% מהתלמידים בתוכנית הם ילידי הארץ והשאר עולים חדשים.
  • מין: כ-56% מתלמידי התוכנית הם בנים ו-44% בנות. זהו שעור גבוה מהמקובל בשוק ההיי-טק, שרק 10% מהעובדים בו נשים.
"הבנות מאוד מצליחות בתוכנית הן בעלות השפעה ומובילות. מרביתן מגיעות מתרבויות שבהן נשים אחראיות רק על התא המשפחתי, ולא עוסקות בהגשמה עצמית ובפיתוח קריירה. בעזרת המדריכים בנטע@, הילדות לומדות להאמין בעצמן, להשקיע בעצמן ולפרוח".
דפנה ליפשיץ, מנכ"לית נטע@

נטע@ – בית גידול ונקודת זינוק, גם למדריכים

עבור המדריכים ב"נטע@", כמו גם עבור התלמידים ורבים מאנשי הקהילה, נטע@ היא נקודת זינוק. גם הם, כמו התלמידים, עוברים העצמה דרך התוכנית. 70% ממדריכי נטע@ היו מובטלים מהפריפריה שעברו תהליך דומה לזה של התלמידים. רבים מהמדריכים שסיימו מחזור ראשון ב"נטע@" השתלבו במשרות מובילות בחברות היי-טק. אחרים קודמו למשרות ניהוליות מובילות ב"נטע@".
30 המדריכים הטכנולוגיים ו-20 המדריכים החברתיים שמנחים את התלמידים הינם אנשי מקצוע מתחומי ההיי-טק, הטכנולוגיה והחינוך, שנבחרו בקפידה ועברו הכשרה מיוחדת לתוכנית בטכנולוגיה, בחינוך, בהעצמה אישית ובבניית קבוצה. גם לאורך שנת הלימודים מקיימת "נטע@" הכשרות משלימות למדריכים.

מבט אישי

אין תחליף להדרכה ב"נטע@"
"בנטע@ יש יצירה מתמדת ואפשרות להשפיע ולהיות מעורב בשינוי חברתי. אין תחליף לעובדה שאתה הוא זה שמחולל שינוי אמיתי בחיי התלמידים".
ערן רביב, מנהל אשכול דרום בנטע@ ומדריך טכנולוגי ברמלה
 
קיימת חשיבות רבה לכך שהמדריכים יהיו מובילים בקהילה שבה הם מתגוררים וישמשו מודל לחיקוי. ואכן, התלמידים מעריצים את מדריכיהם ועושים הכול כדי להמשיך את דרכם ולא לאכזב אותם.

מבט אישי

מורה לחיים
"כשהיית המורה שלנו, לא היית רק מורה למחשבים, היית מורה לחיים - לימדת אותנו איך לשלב כיף ועבודה קשה. לכן היה כיף לבוא לשיעור שלך והיה שווה ללמוד בבית ולהשקיע אחרי שעות בית ספר ארוכות ומתישות. אתה מורה שקשה למצוא, ולפעמים בלתי אפשרי. התמזל מזלנו שלימדת אותנו".
ניצן, תלמיד מרמלה, למדריך, בפורום "נטע@"
הם הפכו להיות כמו הילדים שלי
"ראיתי שהתלמידים רעבים ועייפים אחרי יום הלימודים, אז הייתי מגיע לכיתה עם מגשים של פיצה או הייתי סוגר את הכיתה ולוקח את כל התלמידים לנצרת לכנפה. הם לא היו מצפים לזה. הם הפכו להיות עבורי כמו הילדים שלי".
מתי אייזנברג, מדריך בנצרת ובבית שאן
שואבת מהתלמידים כוחות
"אני שואבת המון כוחות מהתלמידים. כאשר אני רואה לאן הבאתי את התלמידים שלי בכמה חודשים, יש לזה משמעות עצומה עבורי. אחד התלמידים אמר לי בעצב, בחופש הגדול: 'את רוצה להגיד לי שנעבור איתך רק עוד שנה אחת ובזה נגמר נטע@?' שאבתי משאלתו כוחות לזמן רב".
סיוון חימאווי, מדריכה טכנולוגית בצפת, חצור וראש פינה

הרמוניה כחול-לבן לייצוא המוני

התוכנית המגשרת בהצלחה על פערים חברתיים מעוררת עניין גם מעבר לים – מתקיימים מגעים עם טורקיה, מצרים, ירדן, הרשות הפלשתינאית, ספרד, מלטה ומרוקו בכוונה ליישם שם את התוכנית.
הכשרת המדריכים מתוכננת להתקיים בעתיד במדינה אחת, ואחריה יפוזרו המדריכים למדינות. צפויים להתווסף גם משחקי אינטרנט גלובליים לתוכנית, שישלבו בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי.
בימים אלה מתוכנן לייצא את תוכנית ההכשרה בהיי-טק לצרפת, כדי לגשר על הפערים החברתיים בין קהילת המהגרים המוסלמית ושאר האוכלוסייה, וזאת באמצעות הכשרת מאות בני נוער כטכנאי תקשורת. פעילות דומה החלה באתיופיה להכשרת אלפי בני נוער ביותר מ-600 בתי ספר.

מבט אישי

נטע@ הפכה אותו למודל לחיקוי
עובדיה (ואדים) בבייב, תלמיד כיתה י"א ברמלה, התקבל לתוכנית לפני שלוש שנים על אף שלא עמד בדרישות הקבלה, בעקבות העדפה לעולים חדשים. עובדיה היה תלמיד בינוני, ילד שקט, לא בולט, שלא התגלה אצלו פוטנציאל חברתי. הוא לא השקיע בלימודיו והיה אדיש כלפי מרבית תחומי חייו. בתחילת תקופת לימודיו בנטע@ התלמידים האחרים נטו להשתעשע על חשבונו, בגלל שונותו.
בשלוש השנים האחרונות עובדיה התבגר מאוד והיה לאחד מהתלמידים המוכשרים ביותר בכיתה ולגורם חברתי מרכזי בכיתה. כל זאת בזכות כישוריו הטכניים המרשימים, מיומנויות הלמידה שרכש בנטע@ ותהליך ההעצמה החברתית שעבר בנטע@.
עובדיה ניגש למבחן ההסמכה, נכשל בו, התמודד עם הכישלון וניגש למבחן שבוע לאחר מכן, אז שיפר את התוצאה ב-100 נקודות.
לא מזמן ניסה להתקבל לתוכנית נטע@ ילד בשם יהודה, היום תלמיד כיתה ח'. כשנשאל מה החלום שלו, אמר יהודה שהוא רוצה להיות כמו בן דוד שלו, שמבין במחשבים ויודע להשיב על כל שאלה. בן דודו הוא עובדיה.

כתיבת ברושור לוואצה

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור נסטלה אסם בנושא עיצוב חדרי אוכל

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור לתוכנית WEP של האקדמיה של סיסקו

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור Energy Team - חברה לניהול פרויקטי IT

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור הסוכנות היהודית - קשישים

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור קרן הללו לקידום ישראל בעולם

לחצו להמשך
 

כתיבת חוברת תדמית עבור תוכנית נטע@

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור הסוכנות היהודית - חבר העמים

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור לינת נובל - ציוד רפואי משלים לבתי אבות

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור טלמניע - חברה בינלאומית לייצור תחנות כוח

לחצו להמשך
 

כתיבת פלייר עבור תוכנית נטע@

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור בית ספר תיכון ברנקו וייס

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור חטיבת ביניים

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור ITFS - אבטחת מידע

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור רולתג פארמה

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור בראב מחשבים

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור ספארי גולן

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור חברה לארגון חתונות

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור חברת הובלות הילולים

לחצו להמשך
 

כתיבת ברושור עבור חברת ייעוץ כלכלי

לחצו להמשך