חפשו
מבין כל צורות התקשורת הלא מילוליות, צבע הוא אחד הכלים המיידיים להעברת מסר ומשמעות. הצבע מזמן למוחנו עולם שלם של ריחות, צלילים ותחושות – הוא מגרה את כל החושים ופועל בשיתוף עמם, הוא מסמל רעיונות אבסטרקטיים ומחשבות, מזכיר לנו זמן ומקום אחרים, ויוצר אצלנו תגובה אסתטית או רגשית**.

חשיבות הצבע למיתוג
בהתאמה, בחירת הצבעים שעליהם יתבסס קונספט גרפי דורשת חשיבה מרובה. זהו הבסיס לכל מיתוג - מותגים רבים מזוהים אצלנו בזכות צבעם (הכתום של אורנג', הסגול של סלקום, האדום של קוקה קולה, הכחול של פלאפון ועוד רבים).
הצרכן תופס במוחו את הצבע עוד לפני שהוא מעכל את הטקסט השיווקי, בכל כלי שיווקי ויזואלי (אתר אינטרנט, מודעה, לוגו, מעטפה וכו'). הצבע הוא הראשון המעביר ללקוח מסר, אווירה ורגש*. הוא נועד ליצור עניין/סקרנות של הלקוח הפוטנציאלי, ולהציע לו את מגוון המשמעויות והערכים שמסמל הצבע (מוצר כחול/ירוק מסמל קרירות ורעננות, מוצר ורוד מבטיח מתיקות או ריחות מתוקים וכן הלאה)**.

מעדיפים את זה נקי
לאחר שהבנו כמה צבע חשוב לכולנו, אציין בקצרה כמה צבע חשוב לי, באופן אישי. צבעוניות משמחת אותי. אם אני רואה פריט צבעוני בחלון ראווה, אני נמשכת אליו כחתול לטונה, ורק לאחר מכן בודקת אם הוא יפה וראוי לרכישה. מסיבה זו, הדירה שלי נראית כבית הממתקים של עמי ותמי, ובהתאם גם המלתחה שלי.
כאשר אני ניגשת לחשוב על קונספט גרפי, אני נאלצת להתפרע פחות. מעטים הלקוחות שאוהבים צבעוניות לא שגרתית. רובם יבקשו עוד בשיחת הטלפון הראשונה "מראה נקי, היי-טקי". כאשר הם אומרים זאת, הם מתכוונים לרוב לעיצוב מינימליסטי, שמכיל שפע חללים ריקים, ומתבסס על צבע אחד בלבד, לגווניו השונים, בשילוב עם שחור/לבן/אפור (שהם למעשה "צבעים נטולי צבע").
במידה שיש לחברה מיתוג, יעדיף הלקוח שאשתמש בצבעי המיתוג בלבד, ושאמנע משימוש בצבעים אחרים.

צבעוניות מהולה
גם כאשר אני משתמשת בצבעוניות עזה, אני מקפידה למתן אותה באמצעות שחור/לבן/אפור במינון דומה לזה של הצבעוניות. במידה שמדובר בעיצוב ברושור או בעיצוב עיתון, לדוגמה, כל כפולה המכילה עמוד צבעוני, כדאי למתן בדף המכיל טקסט בלבד, ברקע לבן/שחור/אפור ועיצוב מינימלי. זו הדרך האולטימטיבית להשתמש בצבעוניות, על שלל יתרונותיה - להבליט אותה על דרך הניגוד, ועדיין לשמור על המראה הנקי.

מאת שיר מנור, קופירייטרית ומעצבת גרפית

על חשיבותו של הצבע בתכנון הקונספט הגרפי, על טכניקות ואופנים לשילובי צבעים, על המראה הנקי, על הקשר בין צבע לתרבות ועל המשמעויות המיוחסות לכל צבע בעיני הצרכן
איך משלבים צבעים?
כאשר אני מקבלת "יד חופשית" לשלב צבעים כאוות נפשי, אני מחפשת צבעים שייצרו הרמוניה מוצלחת עם צבעי המיתוג.
אם אין לי השראה באותו יום באשר לשילוב הצבעים האולטימטיבי, אני יכולה לשאוב אותה מ-Adobe, חברת התוכנה שעומדת מאחורי מרבית התוכנות הגרפיות הפופולאריות היום (פוטושופ, אילוסטרייטור, אינדיזיין, פלאש, דרימוויבר). Adobe מעניקה מגוון כלים להתאמת צבעים המוטמעים בתוכנות השונות שלה, במיוחד באילוסטרייטור, ובאתר האינטרנט המדהים http://kuler.adobe.com – כל מי שעוסק בעיצוב או רוצה להתאים צבע שטיח לספה בבית או חולצה לגרביים, חייב לעצמו את חוויית הגלישה באתר. אני ממליצה בחום. מהאתר אפשר להוריד ספריות צבעים, שבהן אפשר להשתמש בתוכנות הגרפיות השונות.
תוכנת אילוסטרייטור מתקשרת ישירות עם האתר – היא מציעה חלון "kuler" (תפריט window>AdobeLabs>Kuler) ובו כל שילובי הצבעים היפים שבאתר, על שמותיהם המעניינים. לחיצה על כל אחד מהשילובים מובילה אל האתר, לתצוגה מרשימה ולאפשרות להורדת ספריית הצבעים.
תוכנת האילוסטרייטור מציעה גם את חלון color guide, אשר מציג לכל צבע נבחר את גווניו (המשתמש קובע את מספר הגוונים הרצויים), צבעו המשלים, צבעים חמים או קרים שמתאימים לו ועוד.

מה משדר כל צבע?
בחירת הצבע צריכה לקחת בחשבון את התגובות שנרצה שהמותג/מוצר/שירות יעורר אצל הצרכן. רגע לפני שניגשים לבחירת הצבעים, כדאי לדעת כיצד הלקוחות הפוטנציאליים צפויים להגיב לכל צבע.
אומנם חלק מהתגובות תלויות תרבות (כתום-התנתקות בארץ, בזמנו, סגול המסמל מלוכה בתרבויות אסיאתיות שונות, ירוק המסמל הרמוניה עבור מיסטיקנים הודים), אך מתברר שחלק גדול מהן אוניברסאלי.

במחקר** שבו נשאלו נבדקים לגבי האסוציאציות שמעוררים בהם הצבעים השונים, נטו הרוב להשיב כך:
  • אדום בוהק – מרגש, מעורר, סקסי, חם, דינמי, מגרה, פרובוקטיבי, דרמטי, אגרסיבי, עוצמתי, אזהרה
  • ורוד בהיר – רומנטי, רך, מתוק, ילדותי, עדין
  • בורגונדי – עשיר, אלגנטי, מסוגנן בטוב טעם, יקר, בוגר
  • סגול אדום – מרגש, חושני, יצירתי, צעקני, ייחודי
  • פוקסיה – מרגש, כיף, חם, אנרגטי, חושני
  • כתום – כיפי, ילדותי, שמח, זורח, חי, זריחה, חם, עסיסי, מעורר, ידידותי, צועק, גחמני, בעל ניחוח מיוחד
  • צהוב בוהק – מאיר, קורן, זריחה, שמח, ידידותי, חם, אנרגטי
  • צהוב ירקרק – לימוני, פירותי, חמוץ
  • ירקרק – טרי, עשב, אירי, מלא חיים, אביב, עלים, מחוץ לבית
  • ירוק כהה – טבע, אמינות, מרענן, קריר, נינוח, יער, שקט, מסורתי, כסף, מפואר
  • בז' - קלאסי, חול, אדמתי, נייטרלי, רך, חם, נעים
  • שזיף עמוק – יקר, קלאסי, אלגנטי, עוצמתי, מלכותי
  • לבנדר – נוסטלגי, עדין, מתוק, פרחוני, מבושם
  • כחול שמיים – מרגיע, קריר, שמימי, קבוע, נאמן, אמיתי, שמח, נינוח, מהימן
  • כחול נייבי – אמין, סמכותי, בסיס, קלאסי, שמרני, חזק, מהימן, מסורתי, מדים, שירות, ביטחון, מקצועיות, שקט, ימי
  • תכלת – רגוע, שקט, שלו, קריר, מים, נקי
  • שחור – עוצמה, אלגנטיות, מסתוריות, כבד, בסיסי, בולט, קלאסי, חזק, יקר, קסום, יוקרתי
  • טרקוטה/אדמה (חום כתום) – ארצי, חם, מיטיב ומועיל, כפרי, מקדם בברכה
  • אפור פחם – מקצועי, קלאסי, יקר, מתוחכם, יציב, שקול, נצחי
  • כסף – קלאסי, קריר, יקר, כסף (money), בעל ערך, עתידני
אז, שיהיה לכם יום צבעוני...

* מבוסס על קטעים נבחרים מהספר Color Graphics – the power of color in graphic design של Karen Triedman ו-Cheryl Dangel Cullen בהוצאת Rockport
**פורסם ב-The Pantone Guide to communicating with color מאת Leatrice Eiseman בהוצאת Grafity Press
עיצוב מצגת אפקטיבית

עיצוב מצגת אפקטיבית

תפקיד המעצב.ת הגרפי.ת לעבוד בשירות המסרים שהמצגת מיועדת להעביר. אנחנו מסייעים במיקוד תשומת לב הקהל במסרים, ואף משתתפים באופן פעיל בהעברת המסרים, באמצעות אינפוגרפיקה ותמונות. בין הטיפים: פחות זה יותר,
לחצו להמשך
 
עיצוב פוסט ממגנט

עיצוב פוסט ממגנט

90 אחוז מהמידע שמגיע למוח ויזואלי. אם תשתמשו בעיצוב גרפי בשיווק ברשתות החברתיות, תגבירו את המודעות למותג ואת הזיכרון למידע ותהפכו את התוכן שלכם לקל יותר לעיכול. לפניכם תשעה טיפים לעיצוב ממגנט של פוסט
לחצו להמשך
 
עיצוב ניוזלטר מושך

עיצוב ניוזלטר מושך

יצירת ניוזלטר מוצלח היא חלק חשוב מכל אסטרטגיית שיווק דיגיטלית. ניוזלטרים הם כלי שיווקי חשוב לעסקים, מכיוון שהם עוזרים לשמור על הלקוחות מחויבים ומיודעים. ניוזלטר מעוצב היטב יכול להיות דרך מצוינת
לחצו להמשך
 
עיצוב ברושור מנצח

עיצוב ברושור מנצח

ברושור מעוצב וכתוב באופן המבטא את הייחודיות והנחיצות של שירותיך ומוצריך ומוביל את קהל היעד שלך לפעולה - זה הברושור שארגונך צריך. איך עושים את זה?
לחצו להמשך
 
עיצוב לוגו טוב

עיצוב לוגו טוב

הלוגו הוא הבסיס לתדמית החברה ומעצב את הבסיס לזהות ויזואלית רחבה יותר. עיצוב לוגו צריך להיות ייחודי, פונקציונאלי, תמציתי ומייצג את המותג, כדי ליצור זיהוי מיידי. מהו מקור הצורך בלוגו? מהו לוגו טוב?
לחצו להמשך
 
עיצוב כרטיס ביקור מסעיר

עיצוב כרטיס ביקור מסעיר

מדוע חשוב לבחור בעיצוב כרטיס ביקור מקורי ומפתיע? מה כבר יכול להיות חדשני ומסעיר ב עיצוב כרטיס ביקור? כל פרט ופרט. הטיפוגרפיה. הצבע. שילובי הצבעים. הגודל. הצורה. החיתוך. הלמינציה. החומר. האיור...
לחצו להמשך
 
עיצוב גרפי בצבע

עיצוב גרפי בצבע

על חשיבותו של הצבע בתכנון הקונספט הגרפי, על טכניקות ואופנים לשילובי צבעים, על המראה הנקי, על הקשר בין צבע לתרבות ועל המשמעויות המיוחסות לכל צבע בעיני הצרכן
לחצו להמשך
 
כיצד חושבים על רעיון?

כיצד חושבים על רעיון?

יצירתיות היא כלי העזר וחומר הגלם העיקרי העומד לרשות קופירייטר, מעצב גרפי ובעלי כל המקצועות היוצרים. מה עושים כאשר היא לא מתייצבת לפקודתנו, על אף שהדד-ליין מתדפק בחוזקה על דלתנו?
לחצו להמשך
 
עיצוב גרפי - שאלות ותשובות

עיצוב גרפי - שאלות ותשובות

מהו לוגו? מה יכול להיות חדשני ומסעיר בעיצוב כרטיס ביקור? איך משלבים צבעים בהרמוניה? כיצד לבחור צבע למיתוג? מדוע כדאי להשתמש בשירותי הגרפיקה של מילת הקסם? שאלות אלה ונוספות בנושא עיצוב גרפי + תשובות
לחצו להמשך